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【短信】破産から生気を取戻したPhiladelphia 菅 [音楽時評]

Philadelphia Orchestra は今春破産申請をして,将来を懸念されていましたが,ちょっとびっくりするニュースが報じられていました.これで財政健全化へ大きく飛躍しそうです.

Philadelphia Orchestra は第2次世界大戦後,初めて,1973年に中国を訪問したアメリカのOrchestra でしたが,中国のクラシック・フアン人口が,このところ急速に発展していることはつとに知られていました.
そのさらなる拡大を見越して,中国出身の天才ピアニスト,Lang Lang, Yuja Wang等に,世界のレコード会社が争奪戦を演じたことは周知の事実です.

その中国には,大都市が競って次々と優れた大コンサートホールを開設しているのですが,箱物の増大にそれを活用する楽団や音楽家が,全然.追いついていないのが現状です.

そこで,Philadelphia Orchestra が乗り出して,北京を初めとした中国大都市での演奏会と,実践教育プログラムを提供する契約が締結されたというのです.
The Philadelphia Orchestra will spend a week in China next May, giving performances, coaching sessions, master classes and workshops, the orchestra said. The visit is the first of what the orchestra called a “pilot partnership” with the National Center for the Performing Arts in Beijing. (Its president, Chen Ping, pictured, shakes hands with Allison Vulgamore, president of the orchestra.)

(Philadelphia Orchestra) now joins a growing number of Western cultural institutions establishing ties in a country with a hunger for Western classical music. As China builds more and more halls in its many big cities, the need for high-level performers has increased, and in many cases engagements in China provide much-needed cash for Western ensembles.   
と,そこから期待される潤沢な現金収入に大きな期待がかかっているといえます.    

  
  
Arts, Briefly

Philadelphia Orchestra Is Heading to China

Jacquelyn Martin/Associated Press

Chen Ping, left, president of the National Center for the Performing Arts in Beijing, and Allison Vulgamore, president of the Philadelphia Orchestra.

The Philadelphia Orchestra will spend a week in China next May, giving performances, coaching sessions, master classes and workshops, the orchestra said. The visit is the first of what the orchestra called a “pilot partnership” with the National Center for the Performing Arts in Beijing. (Its president, Chen Ping, pictured, shakes hands with Allison Vulgamore, president of the orchestra.) The Philadelphia Orchestra was the first major American orchestra to perform in China, in 1973, and now joins a growing number of Western cultural institutions establishing ties in a country with a hunger for Western classical music. As China builds more and more halls in its many big cities, the need for high-level performers has increased, and in many cases engagements in China provide much-needed cash for Western ensembles.

This article has been revised to reflect the following correction:

Correction: September 28, 2011

Because of an editing error, a report in the “Arts, Briefly” column on Saturday about the Philadelphia Orchestra’s planned trip to China in May misspelled the surname of the orchestra’s president. She is Allison Vulgamore, not Vulagmore.


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サントリー:ブラビンス指揮,都響B定期,上原彩子(pf) [音楽時評]

9月27日,サントリーホールに東京都交響楽団B定期を聴きに行ってきました.
指揮はイギリス出身で,ロイヤル・フランダース・フィル首席指揮者のマーティン・ブラビンス,ピアノ・ソロにかつてのチャイコフスキーコンクールの覇者,上原彩子が参加していました.

プログラムは,
プロコフィエフ:  歌劇「戦争と平和」序曲 作品 91
チャイコフスキー:ピアノ協奏曲第2番 ト長調 作品44
        ※※※※※※※※
プロコフィエフ:  交響曲第5番 変ロ長調 作品100
とオール・ロシヤモノでした.

ブラビンスは,なかなか曲を大きく見せる指揮をする人で,最初のプロコフィエフは,トルストイの原作によって,ナポレオンの侵攻を受けながら勝利する歌劇の序曲で,ほんの5分ほどの曲ですが,抑揚のある演奏で,叙情性豊かに聴かせてくれました.プログラムによると,歌劇の完成は,1953年に作曲者が亡くなる前年の5稿になり,初演は1957となっています.独裁体制下に作曲する困難さを物語る作品です.

チャイコフスキーのピアノ協奏曲第2番は,第1番のピアノとオーケストラが対抗的に渡り合う協奏曲とはかなり趣を異にしています.この曲は第1番の献呈を拒否したルビンシテインに献呈すべく作曲を進めますが,
Only at Kamenka, during late April/early May, did Tchaikovsky work at the orchestration, which was finished on 28 April/10 May (according to the date on manuscript). On 2/14 May the full score was on its way to Jurgenson. と最後のオーケストレーションにかなり苦しんだようです.

第1楽章は,格調高い第1主題と,抒情的な2主題を持つソナタ形式ですが,初めの部分でのピアノとオーケストラの協奏のあとは,オーケストラとピアノ・ソロが代わる替わるに演奏するユニークなスタイルをとります.つまりカデンツァが何度も入るので,ピアノ・パートはオーケストラとの対抗で,たいへん難易度の高い部分が繰り返されます.
第2楽章は一転して室内楽風になり,ピアノ,第1ヴァイオリンのコンマス,チェロ首席がトリオ風にたいへん優美な対話を展開します.ここでは矢部達哉と古川展生がピアノと並んでたいへん優美な好演を聴かせました.
第3楽章は,活発なフィナーレで,ピアノのカデンツァを繰り返しながら,壮大なコーダに入って終わります.

この曲は,長すぎる,わかり難いということで,改作が求められますが,チャイコフスキーが合意しないまま,Notwithstanding the fact that Tchaikovsky rejected many of the proposed changes, Aleksandr Ziloti significantly altered the concerto, introducing cuts and transpositions to which the author had not given his consent.
This version of the concerto was published by Petr Jurgenson in 1897, after the composer's death: the full score and orchestral parts in September and the arrangement for two pianos in October.
改作が出版されています.

しかし,1955年になって,In 1955 the concerto appeared in the composer’s collected works, edited by Aleksandr Gol'denveizer, in which the author’s text was reproduced from the autograph full score and arrangement for two pianos. ということで原典版が再発見されたモノが,当日,上原彩子さんによって,見事に再現されたことになります.

プロコフィエフの交響曲第5番は,彼の傑作の一つに数えられています.いったん西欧に亡命しながら,何を思ってかスターリン治世のソ連に舞い戻ったプロコフィエフは,長く交響曲から離れていましたが,ソ連の戦勝が確かになった1945年に,彼自身の指揮で初演されています
古典的な交響曲で,第1楽章はソナタ形式の緩徐楽章で,叙情性をもった2つの主題で始まり,展開部で意想外に金管楽器,打楽器が活用されて,壮大に曲を閉じます.しかし,この部分では斉奏のなかで,トライアングルの音など聞こえようがなかったでしょう.第2楽章はアレグロのスケルツオで,再現部から盛り上がりを築きます.第3楽章は再び緩徐楽章で,哀愁に満ちた旋律が続き,悲劇的な頂点が気づかれて終わります.終楽章はアレグロで1楽章の主題の回想の後,ロンド風にいくつもの楽想が展開されて華やかなコーダにはいりますが,華やかさを打ち消すような響きが入り交じっておわります.
時代を色濃く反映した交響曲というべきなのでしょう.

指揮者ブラビンスは,なかなかよく都響の響きを引き出していたと思います.特に上原彩子との協演は特筆に値するモノがありました.

なお,10月のヴェルディの”German Requiem"は,今シーズンの楽しみの一つでしたが,登壇予定だった指揮者コンスタンティン・トリンクスが福島の原発事故を理由に,来日をキャンセルしたそうで,たいへん残念んい思います.


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Music Director 探しのBoston Symphonyシーズン [音楽時評]

Boston Symphony Orchestra  のMusic Director 探しについては,これまでも触れてきましたが,地元紙が2011~2012シーズンprogram を見通した評論を載せていましたので,再度,ご紹介しておきます.

Levine, when he had his health, really brought the orchestra to a level that was quite extraordinary. He had a chemistry and an energy and an ability to communicate. But he was really dogged by his health issues and the uncertainty that that created. We felt sorry for Levine, but also felt, here we go again with another year of is he here or isn’t he?’’
と書き出しています.つまり新シーズンにもLevine の置き土産のようなprogram が残されており,かつ不安定さから解放されたこともあって,定期会員数も昨年を15%ほども上回っているといいます.

Mark Volpe, the BSO’s managing director says, there’s a sense of optimism about the schedule, which features guest conductors as the BSO begins its search for a music director. There are beloved veterans such as Bernard Haitink as well as a rumored potential candidate for the music director job, Andris Nelsons, who makes his subscription debut leading the orchestra in January with a program that features Haydn, Turnage, and Strauss. It was Nelsons who stepped in at the last minute in March, when Levine couldn’t conduct the BSO’s performance of Mahler’s Ninth Symphony at Carnegie Hall. とbeloved veterans such as Bernard Haitink の名前の次に,昨年,BSOのCarnegie Hall 公演で,Mahler's Ninth Symphony の代役に立って好評を博し,前にも紹介した,Andris Nelsons の名前が挙がっています.Andris Nelsonsの有力度は変わらないようです.

チケットの売り上げアップの一つの要因として,新シーズンに大物guest conductors が名前を連ねていることもあげられます.Haitink, Rafael Frühbeck de Burgos, Kurt Masur, Esa-Pekka Salonen, and Nelsons. とここでもNelsons が挙がっています.

There are, in fact, three programs Levine created that remain a part of the season, a pair in November to be conducted by former BSO assistant conductor Ludovic Morlot and a February series with Masur conducting “Missa Solemnis.’’ とLudovic Morlot も有力候補の1人でしょう.
しかし,彼は,French musician Ludovic Morlot is now in his inaugural season as Seattle Symphony’s Music Director. At 37, he has quickly established a reputation as one of the leading conductors of his generation. In September 2012, he assumes a second post as Chief Conductor of La Monnaie/De Munt, one of the most prestigious opera houses in Europe. ということですから,BSO を直ぐには受ける立場にないでしょう,

Concertgoers take change in stride

By Geoff Edgers
Globe Staff / September 25, 2011

This is the post-James Levine Boston Symphony Orchestra, an organization embarking on a season without both a music director and the lingering doubts that marked the final years of Levine’s time in Boston.

“I think people are pretty excited frankly,’’ said Marjorie Arons-Barron, a subscriber for decades. “There was such uncertainty over the last couple of years. Levine, when he had his health, really brought the orchestra to a level that was quite extraordinary. He had a chemistry and an energy and an ability to communicate. But he was really dogged by his health issues and the uncertainty that that created. We felt sorry for Levine, but also felt, here we go again with another year of is he here or isn’t he?’’

Still, just a year ago the BSO’s season began with hope. Levine, seven months removed from his latest string of health-related cancellations, returned to the podium with a thunderous all-Wagner program.

If only it could have lasted. Before long, the brilliant but frail conductor was on the sidelines, on the way to his eventual resignation as music director of the BSO.

Levine fatigue, as BSO leaders call it, led to a gradual decline of ticket sales last year.

“People were discouraged and certainly the numbers reflected that,’’ said Mark Volpe, the BSO’s managing director. “Anecdotally, I’ve been here 14 years and people recognize me, and it was clear, even on my block, I couldn’t walk my dog without two or three people stopping me about Levine.’’

This year, says Volpe, there’s a sense of optimism about the schedule, which features guest conductors as the BSO begins its search for a music director. There are beloved veterans such as Bernard Haitink as well as a rumored potential candidate for the music director job, Andris Nelsons, who makes his subscription debut leading the orchestra in January with a program that features Haydn, Turnage, and Strauss. It was Nelsons who stepped in at the last minute in March, when Levine couldn’t conduct the BSO’s performance of Mahler’s Ninth Symphony at Carnegie Hall.

“Look, we’re all mortal,’’ says Volpe. “Artists get sick. Volcanoes keep people from flying across the country. Programs and artists are subject to change. I do think there’s a reasonable expectation that the artist you’ve engaged or program you’ve assembled should happen. There got to be, at a certain point, a lack of credibility. No comment on Jim’s artistry - he remains one of the great musical minds of our time - but the uncertainty was wearing on the public.’’

The BSO declined to provide detailed numbers on ticket sales and subscriptions for the upcoming season. But the orchestra did say that single ticket sales are up 15 percent over last year’s number.

Ron John, a real estate broker who has subscribed for three decades, thinks he knows why.

“This year is a particularly good year for guest conductors,’’ he said, naming Haitink, Rafael Frühbeck de Burgos, Kurt Masur, Esa-Pekka Salonen, and Nelsons. “The programming is excellent and I know that Levine was largely responsible for that.’’

There are, in fact, three programs Levine created that remain a part of the season, a pair in November to be conducted by former BSO assistant conductor Ludovic Morlot and a February series with Masur conducting “Missa Solemnis.’’

Arons-Barron said that having so many older, name conductors on the slate makes her not worry about the BSO starting this season without a music director.

“And I think people are really excited about a thoughtful and methodical search for the person who is the best to take the orchestra into 21st-century excellence,’’ she said.


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【論説】アメリカと国際連合とイスラエル [音楽時評]

昨夜遅く,パレスチナのアッバス議長が,国際連合総会で,パレスティナの加盟国申請について長い演説をするのをBBCTVで見守っていて,たいへん感慨深いモノがありました.
それは,今年のアラブ世界の春に乗った動きですが,そもそもパレスチナ問題は、パレスチナの地を巡るイスラエル(シオニスト・ユダヤ人ら)とパレスチナアラブ人(アラブ人)との関係から生じた紛争を一個の政治問題として扱った呼称で,パレスチナ・イスラエル問題と表記されることもあります.

第1次世界大戦において,連合国側のイギリスは同盟国側の一角であるオスマントルコ帝国に対し側面から攻撃を加える意図の下、トルコの統治下にあったアラブ人(広義:信仰上はイエフディやキリスト教徒も含む)たちに対してオスマン帝国への武装蜂起を呼びかけました。その際この対価として1915年10月にフサイン=マクマホン協定を結びこの地域の独立を認めたのです.
他方、膨大な戦費を必要としていたイギリスはユダヤ人豪商ロスチャイルド家に対して資金の援助を求めていました。この頃、世界各地に広がっているユダヤ人の中でも、ヨーロッパでは改宗圧力を含め差別が厳しかったため、シオンに還ろうという運動(初期シオニズム)が19世紀末以降盛り上がりを見せていました。そこでイギリスは外相バルフォアを通じ1917年ユダヤ人国家の建設を支持する書簡(バルフォア宣言)を出し、ロスチャイルド家からの資金援助を得ることに成功します.

しかしイギリスは同じ連合国であったフランス、ロシアとの間でも大戦後の中東地域の分割を協議しており、本来の狙いはこの地域に将来にわたって影響力を確保することでありました.(サイクス=ピコ協定).
つまりイギリスは3枚舌を使ったのです.

1919年にパリ講和会議が始まり,戦後のヴェルサイユ体制が決定されます.ここで注目すべきは,第一次世界大戦が、ヨーロッパの君主制のいくつもの消滅をもたらし、旧世界秩序を決定的に破壊したことです.そして,ボリシェヴィキがロシア革命を起こす契機となり、20世紀に社会主義が世界を席巻する契機となりました.また,中央ヨーロッパには新しい国家チェコスロバキアとユーゴスラビアが生まれ、ポーランドが復活しました.
イギリスがアラブ人とユダヤ人の双方にパレスチナでの国家建設を約束したことが,後のパレスチナ問題につながっていくことになります.

1920年1月10日,ヴェルサイユ条約発効で国際連盟が発足しました.そもそもは,アメリカ合衆国大統領のウィルソン(=民主党)の14か条の平和原則により提唱され、第1次世界大戦終結のヴェルサイユ条約第1編に基づいて国際連盟規約が定められたことで設立されたのでしたが,アメリカ自身は,モンロー主義を主唱していた連邦議会に阻まれて,ついぞ加盟することはなかったのです.
現在のヨルダンを含む「パレスチナ」は,改めて新設の国際連盟からのイギリスへの委任統治領となったのです.

第一次世界大戦のヨーロッパの戦勝国は、国土が戦火に見舞われなかったアメリカ(ユダヤ・マネーに依存)に対し多額の債務を抱えることになりました.その債権国のアメリカは未曾有の好景気に沸いたものの、1929年10月にニューヨークのウォール街における株価大暴落から始まった世界恐慌は、ヨーロッパや日本にもまたたくまに波及し、社会主義国であるソビエト連邦を除く主要資本主義国の経済に大きな打撃を与えました.ユダヤ人には改めて祖国建設の悲願を強めさせたといえます.

第2次世界大戦で,最初はモンロー主義をとっていたアメリカも,ダンケルクで英仏軍がヨーロッパ大陸から追い落とされた時点から,戦後の覇権を狙って参戦することになります.時期を同じくして,日中戦争で代理戦争をやっていたアメリカに,日本が日独同盟に乗じて参戦します.
アメリカは,世界の覇権の確保に強く執心しましたから,ヨーロッパでの勝利に貢献し,日本に対しては,既に,スイスを通じてポツダム宣言受諾を打診していた日本に,東京大空襲を上回る非戦闘員,民間人を巻き込む原子爆弾を2発投下すという非人道的行為を行って,戦後世界における覇権を確立しました.

それを背景に,ヤルタ会談やポツダム会談でリーダー振りを発揮してきたアメリカは,戦前の国際連盟には加盟していなかったにもかかわらず,一転して,大戦後世界の覇権を正当化する方途として,New York に国連ビルを建てて国際連合を誘致します.第2次世界大戦の戦勝国,アメリカ,イギリス,フランス,ソ連,それに中国が中心となって,世界の警察機能を果たそうという発想でした.
なお,固有名詞としては United Nations という複数形は英語としておかしいのですが,1945年にサンフランシスコの会合で拙速に作成された国際連合規約で,とにかくそれで決まってしまったのです.

1947年の段階で、ユダヤ人入植者の増大とそれに反発するアラブ民族主義者によるユダヤ人移住・建国反対運動の結果として、ヨルダンのフセイン国王らの推進していたイフード運動(民族性・宗教性を表に出さない、平和統合国家案)は非現実的な様相を露呈し、過激ユダヤ人の激しいテロ活動に悩んだイギリスは,アメリカの圧力もあって,遂に国際連合にパレスティナ問題の仲介を委ねました.

イスラエルはアメリカ主導の国際連合総会決議181(通称パレスチナ分割決議、1947年11月29日採択)に基づき、1948年5月14日に独立宣言して誕生した「ユダヤ人」主導国家です.この決議は人口の3分の1に満たないユダヤ人に、国土の3分の2以上を与える不当な内容でしたが,その領域は第一次中東戦争の結果、国連総会決議よりもさらに大幅に広げられています.
国連総会決議181による区分は図の通りです.国連は3大宗教の聖地であるエルサレムをイスラエルの首都とすることは認めておらず,Tel Aviv を首都として認定しています.
なお,イスラエルの激しいテロ行為が続いて,大量のパレスティナ人がエクソダスすなわち大量脱出した経緯がありますが,事実上,下図のどの部分にも,ユダヤ人とパレスティナ人が居住しているという現実があり,さらにパレスティナ部分に積極的にイスラエルがユダヤ人の入植を進めているという事実があります.
最初,60~80万人だったパレスティナ人の人口はその後増大しており,残されたパレスティナの土地では受け入れが困難だという形で,パレスティナ難民問題は今日でも悪化を続けているのです.

ファイル:UN Partition Plan For Palestine 1947.png

昨夜のアッバス議長の国連加盟国申請は,まず,安全保障理事会にかけられますが,Obamaは来年の大統領選で,資金面,得票面でもユダヤ人に依存するでしょうから,拒否権発動を辞さないでしょう.

国際連合への加盟は,規約で次のように規定されています.
第4条加盟

国際連合における加盟国の地位は、この憲章に掲げる義務を受諾し、且つ、この機構によってこの義務を履行する能力及び意志があると認められる他のすべての平和愛好国に開放されている。
前記の国が国際連合加盟国となることの承認は、安全保障理事会の勧告に基いて、総会の決定によって行われる。


すなわち,国連安保理常任理事国として拒否権を持つ米国が反対する姿勢を示しているため、パレスチナの加盟がすんなり認められる可能性は低いといえます.それでも,パレスチナ側は,その事態を想定して.現在認められているオブザーバー資格を「機構」から「国家」へと変更する第2プランも用意しているといわれます.この場合は国連総会事項で,常任理事国にも拒否権はなく、全加盟国の投票で変更が承認される可能性が大きいといえます.

拒否権を迂回して正式メンバーとして認められた先例としては中国があります(1971年).
on October 25, 1971, Resolution 2758 was passed by the General Assembly, withdrawing recognition of the ROC as the legitimate government of China, and recognizing the PRC as the sole legitimate government of China. PRC received support from two-thirds of all United Nations' members including approval by the Security Council members excluding the ROC.
Because this resolution was on an issue of credentials rather than one of membership, it was possible to bypass the Security Council where the United States could have used its veto.

なお,中東問題を語る時に日本人が忘れてはならないことは,1972年5月30日に岡本公三が奥平剛士、安田安之と共にテルアビブ空港乱射事件を実行し26人を殺害、唯一人逮捕された(奥平、安田は死亡)事件です.その後,岡本公三はイスラエルで終身刑に服しますが,別の事件で捕虜交換に当たって釈放され,リビア、シリアを経由して、日本赤軍が本拠地としていたレバノンに戻りました.他の赤軍メンバーは日本の国際手配で逮捕,送還されますが,岡本公三については,手配のテルアビブ乱射事件では既に刑を受けており,「一事不再理」の原則適用に相当するとして,レバノンに亡命を認められています.その後の消息には通じていません.


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武蔵野文化小ホール:東京都と区市町村共催「フレッシュ名曲コンサート」 [音楽時評]

東京都歴史文化財団(東京文化会館)が,都内の区市町村と共催で,都民が身近な地域で気軽にクラシック音楽等の名曲に親しんで貰う機会を作ると共に,新進音楽家の発掘,育成を図るという事業の一環として開かれた,ベルギー出身のピアニスト,エリアンヌ・レイエ1977年生)と,日本の若手ヴァイオリニスト,松本絃佳1995年生)のデュオ・リサイタルを聴きに行ってきました.

前者で,気軽にクラシック音楽等の名曲に親しんで貰う機会を作り,後者で新進演奏家を育成する,という2つの目的を果たす狙いだったのだと思います.

プログラムは,
ショパン:   ノクターン 変ホ長調 Op.9-2
                 ワルツ 変イ長調 Op.69-1
                 ワルツ 変ニ長調 Op.64-1
N.バクリ    ピアノ・ソナタ 第2番 Op.106
ショパン:   幻想即興曲 嬰ハ短調 Op.66
A.タンスマン:24の間奏曲より,I, X, XV
ショパン:   舟歌 嬰へ長調 60
      ※※※※※※※※
以下,デュオで
フランク:    ヴァイオリン・ソナタ イ長調
でした.

途中のバクリ(1961~ )トタンスマン1897~1986)は,いずれも20世紀の作品で,前者はステージ下でレイエと握手していました.レイエはこの2人のレコーディングをしており,会場で販売されていました.

レイエは既にパリ高等音楽院の教授の要職にある中堅どころのピアニストで,いずれもそつなく弾いていました.ただ,前日のノルウエー出身のアンスネスの名演の余韻が残っていた故か,たいへん堅実な演奏という印象に止まりました.

後半のフランクは,複数回不安定なところがありましたが,16歳にしてはたいへんレベルの高い演奏だったと思います.ただ,演奏としては,アンコールに弾いたサンサーンスの「序奏とロンド・カプリチオーソ」の方が,緊張感がほぐれたのか,豊かだったと思います.

2人のさらなる成長,発展を祈りたいと思います.


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London でのTchaikovsky Competitionガラ・コン [音楽時評]

先日東京で開かれた Tchaikovsky Competitionガラ・コンサートについて書いたブログで,私はアルメニアのチェリストthe 23-year-old Narek Hakhnazaryan, と
ロシアのDaniil Trifonov, 20, winner of the 2011 piano prize
の2人をほぼ同列に高評しました.

今回は,ロンドンで,Tchaikovsky Competitionの新組織委員長として,Competitionを抜本改革したValery Gergiev がprincipal conductor を勤めるLondon Symphony Orchestraに,今回の優勝者4人中3人を招いて,London でガラ・コンサートを開いたそうですが,The Guardian 紙のreview はNarek Hakhnazaryan を高く評価した上で,Daniil Trifonov については,高く評価しながらも,少しHakhnazaryan を見習った方がよい,と論評していました.もう1人のthe South Korean soprano Sun Young-Seoについては厳しい評価をしています.

Sun Young-Seoは先日は日本に来ませんでしたから,来年の本式の東京ガラ・コンサーとを待つほかありませんが,Hakhnazaryanと Trifonov の部分をご紹介しますと,

The brightest star of the evening was the 23-year-old Narek Hakhnazaryan, an Armenian cellist of real maturity whose performance of the Variations on a Rococo Theme was characterful and well-judged. Playing on a lovely instrument, Hakhnazaryan had the restraint to remain within the conventions of Tchaikovsky's idiosyncratic piece of Russian retro. But he also has the confidence to bring his own personality to the score and to respond to Gergiev's impulsive pushes. と絶賛しています.

それに対して,Daniil Trifonov, 20, winner of the 2011 piano prize, possesses almost boundless potential, but on this evidence is not yet a fully formed player. The charismatic young Russian tore into the Tchaikovsky first piano concerto with exhilarating confidence and formidable technique. Let's hope he goes on to the great things of which he is clearly capable. But the famous work has more shape, shade and depth than Trifonov found in it. A little of Hakhnazaryan's more poised musicianship would not come amiss. とその無限の可能性,将来性を評価しつつも,もっともっとチャイコフスキーのshape, shade, depthを掘り下げるべきだったとして,Hakhnazaryan's more poised musicianship を見習うとよいだろうとアドバイスしています.そういえば,東京のガラ・コンサーとで,トリフォノフは自分の力,テクニックを信じて,力任せにオーケストラを圧倒していましたが,翌日のリサイタルでは,私は彼なりのmusicianship を発揮していたという評価をブログに書いた積もりです.

いずれにしても,来年のゲルギエフによるチャイコフスキーの東京ガラ・コンサートが今からいっそう楽しみです.

  

  

LSO/Gergiev – review

Barbican, London

3 out of 53
  • Martin Kettle
    • guardian.co.uk, Thursday 22 September 2011 18.03 BST

Hats off to Valery Gergiev for his recent efforts to clean up and repackage classical music's legendary Moscow Tchaikovsky Competition. One of the Gergiev reforms is that the winners get to tour with the indefatigable maestro, and this all-Tchaikovsky LSO concert was London's first chance to judge this year's crop in the vocal, cello and piano competitions.

The concert was a fascinating mixed bag, and provided ammunition for advocates and denigrators of music competitions alike. The brightest star of the evening was the 23-year-old Narek Hakhnazaryan, an Armenian cellist of real maturity whose performance of the Variations on a Rococo Theme was characterful and well-judged. Playing on a lovely instrument, Hakhnazaryan had the restraint to remain within the conventions of Tchaikovsky's idiosyncratic piece of Russian retro. But he also has the confidence to bring his own personality to the score and to respond to Gergiev's impulsive pushes.

It was hard to summon as much enthusiasm for the South Korean soprano Sun Young-Seo's performance of Tatiana's letter scene from Eugene Onegin. Despite a briefly arresting start, this was too stately and old-fashioned a piece of singing (with intrusive vibrato) for a scene that needs a girlishness and spontaneity this artist did not seem to command. It seemed the wrong choice for a voice more suited to weightier lyric repertoire.

Daniil Trifonov, 20, winner of the 2011 piano prize, possesses almost boundless potential, but on this evidence is not yet a fully formed player. The charismatic young Russian tore into the Tchaikovsky first piano concerto with exhilarating confidence and formidable technique. Let's hope he goes on to the great things of which he is clearly capable. But the famous work has more shape, shade and depth than Trifonov found in it. A little of Hakhnazaryan's more poised musicianship would not come amiss.


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オペラシティ:アンスネス・ピアノ・リサイタル [音楽時評]

9月22日,オペラシティに,ノルウエー出身の優れたピアニスト,レイフ・オヴェ・アンスネスのピアノ・リサイタルを聴きに行ってきました.

アンスネスは1970年生まれといいますから,1980年代後半以降に生まれた次世代の傑出したピアニスト達のひとつ前のジェネレーションということになります.
確かなテクニックとしっかりした個性的演奏に支えられた,まことに見事な演奏を聴かせてくれました.

プログラムは,名曲演奏会といっていいほどのモノで,
ベートーヴェン: ピアノ・ソナタ 第21番 ハ長調「ワルトシュタイン」
ブラームス:   4つのバラード 作品10
            ※※※※※※※※
以下オール・ショパン
バラード 第3番 変イ長調 作品47
ワルツ 第13番 変ニ長調 作品70-3
ワルツ 第7番 嬰ハ短調 作品64-2
ワルツ 第11番 変ト長調 作品70-1
夜想曲 第17番 ロ長調 作品62-1
バラード 第1番 ト短調 作品23
でした.

「ワルトシュタイン」は,ベートーヴェンのドラマチックなソナタの口火となった作品で,ワルトシュタイン伯爵に献呈されたことが,名称の由縁です.Allegro con brio; Introdutione, Adagio molto; Rondo, Allegrette moderato の3楽章構成ですが,最初もっと長い第2楽章だったモノを,両端楽章をつなぐ短い緩徐楽章に置き換えたといわれます.第1楽章から第2楽章は続けて演奏されますが,アンスネスはテンポの変化を明確にしましたから,この楽章が強く印象づけられました.第3楽章のロンドは,第1楽章よりややゆっくりしたしかし早いテンポで鮮明に演奏されました.
全体に,アンスネスが左手と右手のバランスを一定して明確にさせた好演だったと思います.

ブラームスのバラード4曲は短調,長調,短調,長調でしたが,その差異を明白に意識させてくれる,全体の構成を描き出した好演でした.

後半のショパンは,バラードに挟まれて,ワルツ4曲と夜想曲が並んで演奏されましたが,それぞれ親しみのある曲がくっきりと鮮やかに演奏されたなかで,なぜ,この曲順に並べたのだろうという疑問が残りました.

全体として,たいへん,1曲,1曲を鮮明に描き出した味わい深い名演だったと思います.
ブレンデルやポリーニらの大御所と,次世代の若手俊才をつなぐ世代として,今後,さらなる活躍を期待したいと考えます.


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武蔵野文化大ホール:ザルツブルク・モーツァルテウム管弦楽団 [音楽時評]

9月20日,武蔵野文化会館大ホールに,ザルツブルク・モーツァルテウム管弦楽団を聴きに行ってきました.指揮は首席指揮者のアイヴァー・ボルトン,ピアノ・ソロに,モナ=飛鳥・オットが加わっていました.

管楽器は1830年頃の金属製バルブのないモノを使い,弦楽部門はガット弦かどうかは分かりませんでしたが,ほぼ全員がノン・ビブラートで弾いていました.

プログラムは,オール・モーツアルトで,
ピアの協奏曲 第21番 ハ長調 K.567
交響曲第40番 ト短調 K.550
        ※※※※※※※
交響曲第41番 ハ長調 K.551
でした.

ピアノ強行曲第21番は,急ー緩ー急を淡々と着実に弾くピアノに,管弦楽がピッタリ寄り添って,たいへん綺麗にまとまっていました.

交響曲第40番では,特に3楽章で,ホルン,トランペットの音がかなり外れて聞こえました.古楽演奏スタイルは弦楽器の音はビブラートなしなのでたいへん澄んで聞こえるだけに,バルブのない管楽器の外れた音はたいへん気になりました.

それは交響曲第41番「ジュピター」でも同じでした,第40番ほどひどくはなかったのですが,ピッチとテンポの乱れは,第40番の記憶が残っていただけに,聴いていて落ち着けませんでした.

来日以来,既に4~5会の演奏会をこなしてきたにしては,どうしたことでしょう.
バルブが無い分が演奏者の技術で補完されてこその古楽演奏なのですから,今夜の演奏会は期待をかなり大きく裏切るモノでした.首席指揮者が帯同してきて,それでなおこうした演奏を聴かせるのでは,金管楽器はむしろ弾きやすい金属バルブのついたモノにした方がマシだと言いたくなりました.
それは現代楽器+ビブラートか古楽器+ノンビブラートかという論争の中で,現代楽器派から繰り返し主張されてきたことですが,もう一つ言えば,それは演奏者次第だと思うのですが,どうでしょうか.
 


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Martin Alsop; Baltimore Symphony's ‘Resurrection’ tops the Mahler memorials [音楽時評]

アメリカで女流指揮者のなかで最も人気の高い実力者として知られるMarin Alsop が,Music Director を勤めるBaltimore Symphony Orchestra の2011~12シーズンの開幕を,Mahler memorial として,その有名な‘Resurrection’「復活」をとりあげたそうですが.Washington Post の Music Critic が Baltimore Symphony's ‘Resurrection’ tops the Mahler memorials とアメリカの並みいる Symphony Orchestra の「復活」演奏を押さえて,トップの好演だったと高く評価していましたので,ご紹介します.

The 100th anniversary of Gustav Mahler’s death was in May, apparently inspiring local orchestras to play the composer’s Second Symphony as many times as possible to celebrate the Mahler Year. On Saturday night at Strathmore, it was the Baltimore Symphony Orchestra’s turn to play the “Resurrection,” in a performance that was not without its faults but still the best of several heard this year. と欠点はあったけれども,最高の好演だったと書き出しています.

Marin Alsop opened her season with an interpretation that bubbled with vivacity and force but, like the previous installments of her ongoing Mahler cycle with the BSO, tended to miss the forest for the trees. Alsop’s tempo choices were often distorted, such as overly slow funeral march sections in the first movement and an overly fast third movement. This mannered approach helped neither ensemble unity nor the sense of overall line through the symphony. Most successful was the delicate second movement, an unruffled, nostalgic Landler that bordered on the shmaltzy in its evocation of a memory of the world left behind.
その第1楽章,第2楽章の解釈は,「木を見て森を見ない」モノとこき下ろしていますが,デリケートな第2楽章は絶賛しています.

それでも,The orchestra’s playing was generally excellent, some off-color high clarinet and oboe wails aside, with the strings offering both lush vastness and ethereal transparency and the low brass solid as steel. とオーケストラの演奏を全体としては賞賛しています.
しかし,メゾ・ソプラノには手厳しく,Mezzo-soprano Susan Platts sang with an unpleasant nervous flutter in her voice, and this tremulous quality soured her intonation at times. Alsop bulldozed through her fourth-movement “Urlicht” song, missing most of the potential drama. と批判しています.

しかし,全体としてソプラノに救われたようで,By contrast, soprano Layla Claire rose out of the choral texture with a limpid tone. The Baltimore Choral Arts Society provided the necessary show-stopping moments in the final movement, purring in a disembodied murmur at its entrance and filling the hall with an ecstatic howl at the conclusion. と終楽章は大いに盛り上がったようです.

批評の大見出しは,Baltimore Symphony Orchestra’s ‘Resurrection’ tops the Mahler memorials と並みいる「復活」演奏のトップを占めると書いているのです.

地元の批評では,演奏は素晴らしかったのに,空席が目立ち,一部の聴衆のマナーは見るに堪えなかったと書いていたのが気がかりな点です.

  

  

Baltimore Symphony Orchestra’s ‘Resurrection’ tops the Mahler memorials

The 100th anniversary of Gustav Mahler’s death was in May, apparently inspiring local orchestras to play the composer’s Second Symphony as many times as possible to celebrate the Mahler Year. On Saturday night at Strathmore, it was the Baltimore Symphony Orchestra’s turn to play the “Resurrection,” in a performance that was not without its faults but still the best of several heard this year.

Music director Marin Alsop opened her season with an interpretation that bubbled with vivacity and force but, like the previous installments of her ongoing Mahler cycle with the BSO, tended to miss the forest for the trees. Alsop’s tempo choices were often distorted, such as overly slow funeral march sections in the first movement and an overly fast third movement. This mannered approach helped neither ensemble unity nor the sense of overall line through the symphony. Most successful was the delicate second movement, an unruffled, nostalgic Landler that bordered on the shmaltzy in its evocation of a memory of the world left behind.

The orchestra’s playing was generally excellent, some off-color high clarinet and oboe wails aside, with the strings offering both lush vastness and ethereal transparency and the low brass solid as steel. Mezzo-soprano Susan Platts sang with an unpleasant nervous flutter in her voice, and this tremulous quality soured her intonation at times. Alsop bulldozed through her fourth-movement “Urlicht” song, missing most of the potential drama.

By contrast, soprano Layla Claire rose out of the choral texture with a limpid tone. The Baltimore Choral Arts Society provided the necessary show-stopping moments in the final movement, purring in a disembodied murmur at its entrance and filling the hall with an ecstatic howl at the conclusion.


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James Levine が年内休養 [音楽時評]

今年,腰痛問題からBoston Symphony のMusic Director を退任して,40年以上に及ぶMetropolitan OperaのMusic Director に専念してきた 偉才,James Levine が,今年の秋シーズンを前にアクシデントで腰痛を悪化させてしまい,年内の予定をすべてキャンセルして療養に専念するそうです.

“I don’t think there’s anybody who’s more frustrated and upset than he is,” Peter Gelb, the Met’s general manager, said of Mr. Levine. “Obviously it’s very disappointing for everybody in the company.”

Levine はMusic Sirector に止まるのですが,Met elevated its principal guest conductor, Fabio Luisi, to the title of principal conductor and handed over to him most of Mr. Levine’s fall conducting assignments, including a new production of Mozart’s “Don Giovanni,” 
Louis Langrée was engaged to conduct some “Don Giovanni” performances and Derrick Inouye was assigned a Nov. 1 “Siegfried.” という形で,穴埋めは既に決定しています.

Mr. Levine, the Met said in a statement, “hopes to recover in time to return to the Met in January, for the new production of Wagner’s “Götterdämmerung,” which opens on Jan. 27, and for the complete “Ring” cycles in April and May. Mr. Gelb said that Mr. Luisi would be expected to step in if health problems prevent Mr. Levine from taking on the “Ring,” a major undertaking for any house.

Levine の順調な回復を切に期待するモノです.

September 6, 2011, 2:18 pm

James Levine Withdraws From Met Fall Season

James Levine, Metropolitan Orchestra Music Director and Conductor at Carnegie Hall April 2011.
Daniel Barry for The New York TimesJames Levine, the Metropolitan Opera’s music director, at Carnegie Hall in April.

James Levine, the Metropolitan Opera’s music director, has withdrawn from all performances at the Met for the rest of the year after falling while on vacation in Vermont and damaging a vertebra, the house said on Tuesday. Mr. Levine had emergency surgery on Thursday. The injury comes after a series of health problems, including back operations and periods of rehabilitation to correct a painful spinal condition called stenosis, have curtailed Mr. Levine’s activities.

“I don’t think there’s anybody who’s more frustrated and upset than he is,” Peter Gelb, the Met’s general manager, said of Mr. Levine. “Obviously it’s very disappointing for everybody in the company.”

While the Met said Mr. Levine would remain music director, it elevated its principal guest conductor, Fabio Luisi, to the title of principal conductor and handed over to him most of Mr. Levine’s fall conducting assignments, including a new production of Mozart’s “Don Giovanni,” opening on Oct. 13, and the third installment of a new and expensive “Ring” cycle, “Siegfried,” on Oct. 27. Louis Langrée was engaged to conduct some “Don Giovanni” performances and Derrick Inouye was assigned a Nov. 1 “Siegfried.”

Mr. Levine has struggled to return from a series of setbacks that have forced his withdrawal from several performances over the past five years. He had surgery to repair his rotator cuff, injured in another fall; the removal of a kidney because of a cancerous tumor and two back operations. It was an operation on his back that led to complications that, he said, pushed him to make the decision earlier this year to leave the Boston Symphony, where he was the music director.

Mr. Gelb rejected the suggestion that Mr. Levine’s latest health setback would lead to his departure from the Met.

“Sure the Met could say it’s time to make a change,” Mr. Gelb said, “but why would we want to do that if we have the possibility to continue with him? At the point he can’t do it any longer, he’ll stop. But he wants to come back, we owe it to him to support him.”

He added: “At the same time we don’t want to put ourselves in artistic jeopardy.” Hence, Mr. Gelb said, the Met took on Mr. Luisi last year on a regular basis.

“We are dealing with it as best we can, and I think effectively,” Mr. Gelb said. “Certainly we do not want to let down the audiences, and Jim doesn’t want to let down the audiences.” Mr. Levine celebrated his 40th anniversary with the company last season.

In order to take up Mr. Levine’s conducting responsibilities, Mr. Luisi was forced to cancel appearances with the Rome Opera, his hometown Genoa Opera, the Vienna Symphony, where he is chief conductor, and the San Francisco Symphony. He will still lead the Vienna Symphony on a United States tour.

“Well, of course they are not pleased,” Mr. Luisi said in an e-mail message of the other orchestras. “Neither am I, since I always honor my contracts. But they understand the ‘bigger picture,’ and the dimension of the projects we are talking about.”

Mr. Levine, the Met said in a statement, “hopes to recover in time to return to the Met in January, for the new production of Wagner’s “Götterdämmerung,” which opens on Jan. 27, and for the complete “Ring” cycles in April and May. Mr. Gelb said that Mr. Luisi would be expected to step in if health problems prevent Mr. Levine from taking on the “Ring,” a major undertaking for any house.


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Pittsburgh Symphony 9/11 Concert in Berlin [音楽時評]

Pittsburgh Symphony Orchestra led by Manfred Honeck が,European tour の締めくくりを, Berlin Festival の最終日をkざる形で,好評のうちに終えたそうです.

プログラムは,前後半に分かれて,
Wolfgang Rihm's "Lichtes Spiel"      Violin solo: Mutter
Felix Mendelssohn's Violin Concerto      Violin solo: Mutter
      ※※※※※※※※
Gustav Mahler's Symphony No. 5
ということです.

いつもは派手なドレスでステージに上がる,Anne Sophie Mutter が,黒のドレスで現れ,Rihm の優しく柔らかな曲,そして余りにも優美なMendelssohn を弾き終えて,有名な the Air from Johann Sebastian Bach`s Orchestral Suite No. 3 をアンコールに弾いて,9.11への弔慰をあらわしたそうです.

後半のマーラーの交響曲第5番は,その第1楽章が1番で描いた巨人への葬送行進曲として知られていますし,切々と優美に弦楽器で奏される its fourth – the "Adagietto" – is often used at commemorative occasions. として有名です.

そして,この夜のマーラー第5番が,オーケストラのEuropean tour を通じて最高の出来だったとreview されていました.

New York Phil とは違った意味で,Pittsburgh Symphony もMemorial Concert として記憶されることでしょう.

Pittsburgh Symphony cheered at 9/11 concert in Berlin

About the writer

Mark Kanny is the Pittsburgh Tribune-Review's classical music critic

Manfred Honeck and the Pittsburgh Symphony Orchestra were received with great enthusiasm on Sunday evening at the Philharmonie concert hall in Berlin – the 12th and final concert of their European tour. The musicians return home Monday.

The second half of the concert, Gustav Mahler`s Symphony No. 5, was streamed with video live on the internet, a first for the symphony. The performance was dedicated to the victims of the September 11 terrorist attacks. Its first movement is a funeral march and its fourth – the "Adagietto" – is often used at commemorative occasions.

"The concert was great. Because of the occasion and the hall being so good this was probably the best Mahler Five of the tour," said principal trumpet George Vosburgh.

Honeck reported that violin soloist Anne-Sophie Mutter had dedicated her encore at the end of the first half of the concert (which was not streamed) – the Air from Johann Sebastian Bach`s Orchestral Suite No. 3 – to the victims of 9/11.

"That was really something special," said the conductor.

Mutter usually performs in dresses of glamorous fabrics and striking colors, but Honeck noted that Sunday night she was attired entirely in black.

"Many things came together today," he said.

Sunday afternoon two ensembles of Pittsburgh Symphony musicians played at a 9/11 memorial at Berlin`s City Hall. A string quartet of Mark Huggins, Christopher Wu, Randolph Kelly and Anne Martindale Williams performed Samuel Barber`s "Adagio for Strings" in its original version. Brass players Charles Lirette, Chad Winkler, James Nova and Murray Crewe closed the event with Paul Hindemith`s "Morgenmusik."

The webcast of the Mahler Symphony had excellent sound and camerawork. The interpretation was similar to ones I heard at Heinz Hall in May, despite some passages being slower and others faster. The performance was highly nuanced, often with an emotional weight that fit this occasion.

The solo playing was filled with personality. Mahler`s prominent parts for principal horn and trumpet were thrillingly played by William Caballero and Vosburgh. It is also true that the entire brass section played superbly. But for that matter, so did the winds, both individually and collectively.

New principal players Lorna McGhee, flute, and Edward Stephan, timpani, didn`t merely fit in beautifully, though that`s no mean accomplishment. They also played with artistic individuality.

After a couple of minutes of strong applause and cheering at the end of the Mahler, and many bows for the orchestra, Honeck led two encores. Johann Strauss Jr.`s "The Dragonfly" was surpassingly light after powerhouse Mahler, but rose to an imperious climax in the middle. The final waltz from "Der Rosenkavalier" Suite was a romp that set off more audience cheering.

At the conclusion of the concert Honeck walked into the orchestra to bring retiring violist Isaias Zelkowicz to the front of the staged, where he hugged him. Sunday was his last concert as a member of the orchestra, which stood to salute him.

Vosburgh called the three-week tour a huge success but not surprisingly said he was eager to come home.

"This was a long tour and well spaced out. Because of the repertoire it`s been a lot of work," he said. "The Pittsburgh Symphony is still riding high."



 


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New York Phil の無料メモリアル・コン「復活」 [音楽時評]

今年は,アメリカで同時多発テロが発生して10年の節目の年に当たります.そこでNew York Philharmonic は,この夏のNew York 市各区の公演でんお無料コンサートをやめて,9.11にAvery Fisher Hall で無料コンサート,マーラーの交響曲第2番「復活」演奏会を開きました.Free tickets were distributed in the afternoon. Some weeks earlier the Philharmonic had set aside 700 tickets for first responders and families of the victims of Sept. 11, and all 700 were given away.
当夜は,Lincoln Center Plaza の大スクリーンにそれを映し出して,多くの聴衆の要望にに答えたそうです.some 2,000 seats were set up in Lincoln Center Plaza for a live video relay of the performance. The concert was also recorded for broadcast on public television on Sunday night.       

9月11日というのは,アメリカでは,学校の学年と同じように,音楽界のシーズン開幕の月に当たります.
それでは,10年前にはどう対応したかといいますと,In the aftermath the city’s stunned performing arts organizations were not sure how to respond, or even whether to begin performances at all. とたいへん困惑したようです.

But life, and musical life, had to go on. Some institutions thought the strongest response was to do exactly what they had planned to do. The New York City Opera (which had been scheduled to open its season on the evening of Sept. 11), was first out of the blocks, four days later, with a new production of Wagner’s “Fliegende Holländer,” preceded by a moving ceremony with the entire company onstage. 
The New York Philharmonic, then led by Kurt Masur, chose to open the season on Sept. 20 with a memorial program, performing Brahms’s “German Requiem,” a benefit for families of first responders who had died on duty. It was a consoling and magnificent performance, one of the artistic high points of Mr. Masur’s tenure.  
it was especially appropriate that on Saturday night the New York Philharmonic commemorated the 10th anniversary of Sept. 11 with another intensely moving program. In a free concert Alan Gilbert led an inspired performance of Mahler’s Second Symphony (“Resurrection”) with the New York Choral Artists (Joseph Flummerfelt, director), the soprano Dorothea Röschmann and the mezzo-soprano Michelle DeYoung. This 90-minute Mahler symphony, which plumbs “every aspect of life, from its agonies to its joys to its profound sense of hope,” as Mr. Gilbert said in his eloquent spoken comments to open the program, was an ideal choice to help New Yorkers reflect, heal and persevere.

日本では,今年の東日本大震災後,予定されていた外来演奏家がほとんど来日をキャンセルするなかで,耳慣れない「音楽の力」を掲げた日本人演奏家の活躍が目立ちました. 「音楽の力」という普遍的な表現には,私は異論を感じます.かつてJuliette Alvin というMusic Therapy の先駆者が来日した折,彼女はAssociation という言葉を使って,ひとつの音楽が人によって違った連想を思い起こさせることがあるから,theraphy  は個別的に行われなくてはならないと繰り返し力説していたからです.

話を戻して,  New York Phil の「復活」は,Allan Gilbert に少し気負いすぎのところが見られたそうですが,全体としてたいへんな好演だったようです.

あとはどうぞご自由にご渉猟下さい.

   
  
Music Review

New York Exhales With Mahler’s ‘Resurrection,’ Symphonic Salve

Hiroyuki Ito for The New York Times

The New York Philharmonic and New York Choral Artists, led by Alan Gilbert, performed Mahler's “Resurrection” for listeners in Avery Fisher Hall and outside on the plaza.

The terrorist attacks on Sept. 11, 2001, came as the classical music season in New York was about to begin. In the aftermath the city’s stunned performing arts organizations were not sure how to respond, or even whether to begin performances at all.

Hiroyuki Ito for The New York Times
The mezzo-soprano Michelle DeYoung.
                           

But life, and musical life, had to go on. Some institutions thought the strongest response was to do exactly what they had planned to do. The New York City Opera (which had been scheduled to open its season on the evening of Sept. 11), was first out of the blocks, four days later, with a new production of Wagner’s “Fliegende Holländer,” preceded by a moving ceremony with the entire company onstage.

The New York Philharmonic, then led by Kurt Masur, chose to open the season on Sept. 20 with a memorial program, performing Brahms’s “German Requiem,” a benefit for families of first responders who had died on duty. It was a consoling and magnificent performance, one of the artistic high points of Mr. Masur’s tenure.

So it was especially appropriate that on Saturday night the New York Philharmonic commemorated the 10th anniversary of Sept. 11 with another intensely moving program. In a free concert Alan Gilbert led an inspired performance of Mahler’s Second Symphony (“Resurrection”) with the New York Choral Artists (Joseph Flummerfelt, director), the soprano Dorothea Röschmann and the mezzo-soprano Michelle DeYoung. This 90-minute Mahler symphony, which plumbs “every aspect of life, from its agonies to its joys to its profound sense of hope,” as Mr. Gilbert said in his eloquent spoken comments to open the program, was an ideal choice to help New Yorkers reflect, heal and persevere.

The Philharmonic did all it could to make this program “A Concert for New York,” as it was called. Free tickets were distributed in the afternoon. Some weeks earlier the Philharmonic had set aside 700 tickets for first responders and families of the victims of Sept. 11, and all 700 were given away. On Saturday night some 2,000 seats were set up in Lincoln Center Plaza for a live video relay of the performance. The concert was also recorded for broadcast on public television on Sunday night.

This was not an occasion for a detailed critical assessment of a Mahler symphony performance. Mr. Gilbert and the Philharmonic will perform the work on the first subscription series program of the season this month. Still, there was no need to hold back, because the performance was consistently impressive.

Mr. Gilbert drew gripping playing from the Philharmonic in the opening Allegro maestoso, which hovers between a fitful funeral march and an elaborate sonata-allegro movement. At the beginning, over tensely quiet tremolos, the low strings erupt with violent bursts of abrupt phrases. Mahler writes that the music should be played “ferociously.” By that standard some listeners might have found Mr. Gilbert’s approach tame.

But Mr. Gilbert is especially good at revealing the layout and structure of a symphonic movement. He made the direction of phrases (what leads to what) in this episodic Allegro uncommonly clear. By conducting with some restraint he brought out the music’s gravity and better prepared the shift of mood for the violins’ gently rising second theme, which they played with shimmering yet focused tone. And when the music turned cataclysmic, in the deafening buildup before the recapitulation, the playing had all the raw, crackling sound any diehard Mahlerite could want.

Naturalness and grace characterized the bucolic second movement. In the third movement, an expansion of Mahler’s song about St. Anthony’s sermon to the fishes from “Des Knaben Wunderhorn,” Mr. Gilbert conveyed the whimsy while shaping the churning rhythmic figures with a coolness that lent some mystery.

Ms. DeYoung, in lustrous voice, was magnificent in the sublime setting of “Urlicht” (“Primal Light”). The orchestra burst into the stormy finale, which shifts from expressions of frenzy to Mahler’s reverent settings of a resurrection poem by Friedrich Gottlieb Klopstock, words that could not have been more appropriate: “Rise again, yes, you will rise again,/My dust, after brief rest!” The final episode, in which Mahler sets his own words, was again achingly appropriate: “You have not lived in vain, not suffered!”

Mr. Gilbert may have gone for overly extreme contrasts in the finale. The hushed choral passages were almost too hushed, and the orchestra blasts were sometimes blaring. But the point was made, and all the performers were palpably swept up in the music: the excellent chorus; Ms. De Young; Ms. Röschmann, who sang with deep expressivity; and the orchestra.

The ovation went on for 10 minutes. On this night the audience needed to let go.

The New York Philharmonic opens its season on Sept. 21 with a gala program featuring the soprano Deborah Voigt; the orchestra repeats Mahler’s Second Symphony for its first subscription series, on Sept. 22, 24 and 27


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Anne Midgetteの見る Classical musicの新潮流 [音楽時評]

Anne Midgette がWashington D.C.界隈のクラシック音楽の2011年秋の新潮流について書いていましたので,ご紹介します.それは,アメリカの経済的停滞を背景にしたクラシック音楽の衰退傾向に歯止めをかけようとする動きの一端を認識した彼女なりのReview です.

Classical music has been struggling, like many forms of media these days, with the double bogeyman of economic recession and the looming threat of irrelevance. These challenges have some organizations on the ropes.と書きだしていますが,後者の looming threat of irrelevance,These challenges have some organizations on the ropes. は日本の音楽関係者からはついぞ聞いたことのない厳しい認識です.

そこで彼女が関係者が立ち向かおうとする動きとして取り上げる新潮流は次の2つです.すなわち,ある作曲家や時代を掘り下げようとする試みと,われわれの時代の音楽を積極的に取り上げようとする動きです.
One trend is curatorial thinking. Gone are the days when it was enough to present a few great pieces by great composers: Now, more programs are offered around a theme, or as part of a larger, museum-like festival exploring a period or composer.
A pioneer of this kind of musical curation is Joseph Horowitz, co-founder of Washington’s Post-Classical Ensemble, who has been curating orchestra festivals for a couple of decades; his next venture here is “The Ives Project” (Nov. 3-5), which includes concerts, recordings, a master class and a symposium, with artists including the JACK Quartet and the pianist Jeremy Denk, already noted for his interpretation of Ives’s “Concord” sonata.

同じような催しとして,There’s the two-month “Mutual Inspirations Festival,” a celebration of Dvorak sponsored by the Czech Embassy in partnership with several Washington organizations, through Oct. 28. 
There’s a Franz Liszt Bicentenary Project at the Library of Congress, with panels and concerts from Oct. 19 through Nov. 5, including Louis Lortie playing the second and third parts of “Les Annees de Pelerinage” (Oct. 19) and a concert with soloists from the Budapest Festival Orchestra and the pianist Jeno Jando exploring “Liszt’s legacy” entirely through the music of another Hungarian composer, Bela Bartok (Oct. 25). (These festivals sometimes interpret their subjects rather loosely.) 
The Folger Consort is a group that specializes in themed seasons and concerts; “A New Song” (Sept. 30-Oct. 2) celebrates the 400th anniversary of the King James Bible with music by English composers inspired by this epochal 1611 translation. The Washington Bach Consort offers “A Vintage Year: 1685” (Sept. 25), celebrating three major composers who happened to be born then: Bach, Handel and Scarlatti.
It’s even possible to curate music yourself: In January, you can compare two performances of Bach’s unaccompanied cello suites, one by Zuill Bailey on a modern instrument (Jan. 7 at the Music Center at Strathmore) and one by Paolo Pandolfo on viola da gamba (Jan. 28 at the Library of Congress).
これらの幅の広さと深さには目を見張るモノがあります.

次に注目すべきモノとして,The other heartening trend is the increasing presence of new music; a lot of today’s most interesting composers are showing up in Washington this season. Many of them are performers themselves. Gabriel Kahane is a singer-composer-songwriter whose latest song cycle, “The Memory Palace,” will be offered by the New York Festival of Song on Oct. 22 at George Washington University’s Marvin Center, presented by Vocal Arts DC.
Derek Bermel, a clarinet soloist and outstanding composer, will have a world premiere on an eclectic concert for Chinese and Western instruments, featuring works by Chen Yi, Zhou Long and others, at the Freer on Nov. 3; he’s also on the Verge Ensemble’s multi-piano program Sept. 18.

ほとんど原文のままの紹介に終わりましたが,クラシック音楽界の新しい動向として,われわれも注目すべきではないかと考えます.

  

Classical music’s struggles fuel new approaches

Classical music has been struggling, like many forms of media these days, with the double bogeyman of economic recession and the looming threat of irrelevance. These challenges have some organizations on the ropes. But they are also leading to some creative and constructive ideas that are on their way to becoming trends in the field and that are evident in the Washington area this season.

One trend is curatorial thinking. Gone are the days when it was enough to present a few great pieces by great composers: Now, more programs are offered around a theme, or as part of a larger, museum-like festival exploring a period or composer. A pioneer of this kind of musical curation is Joseph Horowitz, co-founder of Washington’s Post-Classical Ensemble, who has been curating orchestra festivals for a couple of decades; his next venture here is “The Ives Project” (Nov. 3-5), which includes concerts, recordings, a master class and a symposium, with artists including the JACK Quartet and the pianist Jeremy Denk, already noted for his interpretation of Ives’s “Concord” sonata.

This isn’t the only fall “show” on the music scene. There’s the two-month “Mutual Inspirations Festival,” a celebration of Dvorak sponsored by the Czech Embassy in partnership with several Washington organizations, through Oct. 28. There’s a Franz Liszt Bicentenary Project at the Library of Congress, with panels and concerts from Oct. 19 through Nov. 5, including Louis Lortie playing the second and third parts of “Les Annees de Pelerinage” (Oct. 19) and a concert with soloists from the Budapest Festival Orchestra and the pianist Jeno Jando exploring “Liszt’s legacy” entirely through the music of another Hungarian composer, Bela Bartok (Oct. 25). (These festivals sometimes interpret their subjects rather loosely.)

Curatorial thinking also takes place on the level of individual concerts. The Folger Consort is a group that specializes in themed seasons and concerts; “A New Song” (Sept. 30-Oct. 2) celebrates the 400th anniversary of the King James Bible with music by English composers inspired by this epochal 1611 translation. The Washington Bach Consort offers “A Vintage Year: 1685” (Sept. 25), celebrating three major composers who happened to be born then: Bach, Handel and Scarlatti.

It’s even possible to curate music yourself: In January, you can compare two performances of Bach’s unaccompanied cello suites, one by Zuill Bailey on a modern instrument (Jan. 7 at the Music Center at Strathmore) and one by Paolo Pandolfo on viola da gamba (Jan. 28 at the Library of Congress).

The other heartening trend is the increasing presence of new music; a lot of today’s most interesting composers are showing up in Washington this season. Many of them are performers themselves. Gabriel Kahane is a singer-composer-songwriter whose latest song cycle, “The Memory Palace,” will be offered by the New York Festival of Song on Oct. 22 at George Washington University’s Marvin Center, presented by Vocal Arts DC. Derek Bermel, a clarinet soloist and outstanding composer, will have a world premiere on an eclectic concert for Chinese and Western instruments, featuring works by Chen Yi, Zhou Long and others, at the Freer on Nov. 3; he’s also on the Verge Ensemble’s multi-piano program Sept. 18.


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紀尾井ホール:トリフォノフ(pf)リサイタル [音楽時評]

昨日のチヤイコフスキー・コンクール優勝者ガラコンでチャイコフスキーのピアノ協奏曲第1番を弾いたダニール・トリフォノフのリサイタルを聴きに,紀尾井ホールに行ってきました.ほぼ満席に近かったと思います.

昨日気がつかなかったことを1点付け加えますと,昨夜はそれを意識しなかったのですが,今夜は,トリフォノフはファツィオリ(FAZIOLI)・ピアノというイタリアで独自開発された最高級ピアノといわれるピアノを持参(東京田町駅近くに同社のショールームがあるそうですから,多分そこから借用)して演奏していました.昨夜は確認しませんでしたから昨夜もそうだったのかは明記出来ません.このピアノをコンサートで聞くのは私には初めてでしたが,スタインウエイが高音部の一音一音が音が混ざってしまうことがありますが,このピアノは高音部が一音一音極めて明瞭でした.

なお,トリフォノフは,2010年ショパン.コンクールで1位がアブデーエワ,2位が2人いて,3位入賞してマズルカ賞を受けていました.4位が飛んで5位が続いていましたから,4人が僅差だったのだと思います.そこでは,アブデーエワの優勝を巡って議論があり,あとから全課程の審査員別採点表が公開されていますから,ご関心の方はご参照下さい.ただ,First~Third stage までは10点満点の採点,Final が1~10までの順位採点(昨年初めてアルゲリッチの提案で採用された)になっていますから,ご注意下さい.
昨年は19歳だったのですから,まだまだ成長盛りで,今年のチヤイコフスキーでの優勝に結実したのでしょう.また,昨日チャイコフスキー・コンクール:グランプリと書きましたが,このコンクールの歴史上2人目だそうです.

今年の初春にショパンコンクールのガラ・コンサートで来日して,各地で演奏会に参加していましたから,トリフォノフには既に若い女性フアンが出来ていて,プログラム終了後,何人もから多くの花束や贈り物袋を受け取っていました.また,終演後アンコールが続いている間にも,CDを購入した人が,サインを求めて,いち早く長い列を作っていました.

今夜のプログラムは,
ショパン:   舟歌 嬰ヘ長調 作品60
ショパン:   12の練習曲 作品25  名前が付いているものを列記しますと,
           第1番「エオリアンハープ」,第9番「蝶々」,第11番「木枯らし」,第12番「大洋」        
       ※※※※※※※※
シューベルト/リスト編: 春のおもい
                  ます
                水の上で歌う
 
                             魔王
シューマン/リスト編    献呈
  
リスト:     パガニーニによる超絶技巧練習曲集から「ラ・カンパネッラ〔鐘)」
リスト:     メフィスト・ワルツ第1番「村の居酒屋での踊り」
でした.

ショパンは「舟歌 作品60」も「12の練習曲 作品25」もよく演奏される曲ですが,昨夜のチャイコフスキーのピアノ協奏曲の輝かしい打鍵とは一転して,たいへん柔らかで優しい音を駆使して,しかしたいへん表現力豊かに弾いていました.テクニックに裏打ちされた表情の豊かさには,やはり抜群のモノがありました.

シューベルト/リスト編は,リストがたいへん技巧を凝らして編曲したモノですが,トリフォノフは軽々とシューベルトのテーマを浮かび上がらせていました.それはシューマンの「献呈」でも実に見事でした.

リストの2曲は,リストならではの超絶技巧を要求するモノでしたが,トリフォノフのテクニックは現代音楽作品が要求するテクニックを超えていますから,まことに華やかに名作を聴かせてくれました.

プログラム終演後,鳴り止まぬ拍手に答えて,6曲以上のアンコールを弾いていました.

丁度20歳という若さですから,できれば演奏会をセーブして,さらに.並外れた天賦の才能のいっそうの成長を続けることを期待してやみません.


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サントリーホール:チャイコフスキー・コンクール・ガラコン [音楽時評]

9月8日,サントリーホールに14回チャイコフスキー国際Competition Winners' Gala Concert を聴きに行ってきました.出演者は,出演順に,

エレーナ・グーセワ(soprano)25歳ロシア;女声第3位,聴衆賞
セルゲイ・ドガージン(violin)23歳ロシア;Violin部門第2位(1位なし)
ナレク・アフナジャリャン(cello)22歳アルメニア;チェロ部門第1位,聴衆賞
ダニール・トリフォノフ(piano)20歳ロシア;グランプリ,ピアノ部門第1位,聴衆賞
でした.男声,女声の優勝者は韓国人だったのですが,日本のガラ・コンサートには不参加でした.

演目は,
グーセワ:チャイコフスキー歌劇「エフゲニー・オネーギン」より「手紙の場面」
ドガージン:チャイコフスキー,ヴァイオリン協奏曲 ニ長調 作品35
アフナジャリャン:チャイコフキー,ロココの主題による変奏曲 作品33
トリフォノフ:チャイコフスキー,ピアの協奏曲第1番 変ロ短調 作品23
でした.おそらくは,いずれも本選会の課題曲だったのでしょう.
なお,協演のオーケストラは,高崎健指揮の東京交響楽団でした.

歌手については,最近の私はシューベルトの三大歌曲集とシューマンの歌曲集しか演奏会で聴いていないので,ここでは発言を控えます.

ドガージンのヴァイオリン協奏曲は,1位なしの2位だからいう訳ではないのですが,前回優勝者の神尾真由子のガリガリいうほどの個性的演奏を聴いているものですから,少し非個性的で,大人しく楽譜をさらっているという印象でした.

今夜,素晴らしかったのは後半の2人,チェロのアフナジャリャンと,なかでも特段に良かったのがピアノのトリフォノフでした.
アフナジャリャンは,音量が豊かで,しかも高音と低音の音質がまったく変わらないのです.つい先日,シャネルで聴いたモスクワ音楽院生のチェリストについて同じようなことをいいましたが,この特質は日本のチェリストの誰よりも上回っていると思いました.将来のチェロの世界を大きくグレードアップしてくれるのではないでしょうか.弦楽四重奏の世界でも,5~10年の内にはレベルが一段と向上することでしょう.それまで,既存の弦楽四重奏団はごく気軽に聴くことにしたいと考えます.

欧米で評判になっている20世紀からの画期的なレベルアップを既に実現して見せてくれたのが,ピアノのトリフォノフでした.彼は,素晴らしいテクニックをマスターしていますから,本当にピアノを存分に打鍵して,第1ヴァイオリン・セクション8人編成のオーケストラを,全然,圧倒していました,
これほどのチャイコフスキーのピアノ協奏曲第1番の凄い演奏を聴いたのは,私には初めての経験でした.
凄い弱冠20歳のピアニストが現れたものだと,たいへん嬉しく思いました.

欧米のあまりの評判を聞いて,既に,彼の明日の紀尾井ホールでのリサイタルのチケットを買ってありますから,それがたいへんな楽しみです.ご関心の方には,当日券の有無を確かめられるようにお薦めします.


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最終日のBeethoven第9が流れたBSO [音楽時評]

今年のBoston Symphony は,シーズン初めに,着実にorchestra の演奏水準を回復向上させてきたMusic Director, James Levine の辞任に始まったのですが,Boston Symphony Hall シーズンのあと,Tanglewood Music Festival を例年通りやってきて,その最終日をBeethoven の第9交響曲「合唱」で締めくくるはずだったのが,優しい名前のハリケーンIrene が珍しくアメリカ東海岸沿いに北上したものですから,最終日の演奏会がキャンセルされて終わってしまいました.Beethoven の第9 は流されてしまったのです.the first cancellation of a BSO concert because of weather in the festival’s 75-year history.

Tanglewood には大物から若手まで,新しいMusic Director を探す絶好の機会だったこともあって,このReviewでは,大物から若手までの指揮者連中がいろいろ評価されていましたので,取り上げてみました.Four replacement conductors were added to the roster of 13 already scheduled, making a total of 17 -- seven in debuts -- for the 22 Boston Symphony Orchestra concerts.

Jaap van Zweden (originally scheduled) and John Storgaards (replacement), there was a Pablo Heras-Casado or Lionel Bringuier (both scheduled) who fell short.
The veteran Rafael Frühbeck de Burgos and Christoph von Dohnányi were good as gold, as usual. But even some of the old reliables -- notably, Charles Dutoit and Kurt Masur -- didn’t measure up to past performance.
それでも,veteran conductors such as Dohnányi, Dutoit and Masur, who have worked with the BSO for decades, "think the orchestra is in the best shape it’s been in, possibly ever." That would be a testament to Levine’s orchestra-building skills. 念のために付言しますと,Levine の前任者はかの有名な小澤征爾です.

ソリスト,では,it featured excellent piano soloists, both new and old. Among newcomers, Yuja Wang and Martin Helmchen made strong first impressions. Among regulars, Emanuel Ax and Jean-Yves Thibaudet were masterly in the music at hand. violinist Nikolaj Znaider was outstanding in a BSO and recital debut. cellists Yo-Yo Ma and Lynn Harrell, were also off their form, adding to the sense of imbalance. とあります.

序でですが,今月末からBSO の2011~12シーズンが始まります.Anne-Sophie Mutter,violin & Conductorが.2回でMozart;  Violin concerto No.1~5 の弾き振りで開幕します.
若手の注目株は,Sean NewhouseというAssistant conductor(今年3月,ごく短時間の委嘱で,Levine に代わってマーラーの第9を好演した),少し先輩のLudovic Morlot,前から下馬評のある有望株Andris Nelsons,さらには,Stéphane Denève,Marcelo Lehninger,Juraj Valcuha,などが名前を連ねています.

来年のシーズン末期には,Music Director 候補が絞り込まれているかも知れません.
 


 

Irene as a BSO finale

By Andrew L. Pincus, Special to the Eagle

Updated: 09/02/2011 12:05:40 AM EDT


Friday September 2, 2011

LENOX -- Weirdly, the cancellation of Tanglewood’s closing Beethoven Ninth by Hurricane Irene seemed a preordained conclusion to the season.

The augury, in retrospect, was James Levine’s resignation last March, causing him to miss a second consecutive summer. Four replacement conductors were added to the roster of 13 already scheduled, making a total of 17 -- seven in debuts -- for the 22 Boston Symphony Orchestra concerts.

The podium became a revolving door. For every newcomer who delivered, such as Jaap van Zweden (originally scheduled) and John Storgaards (replacement), there was a Pablo Heras-Casado or Lionel Bringuier (both scheduled) who fell short.

The veteran Rafael Frühbeck de Burgos and Christoph von Dohnányi were good as gold, as usual. But even some of the old reliables -- notably, Charles Dutoit and Kurt Masur -- didn’t measure up to past performance. Two stalwart soloists, cellists Yo-Yo Ma and Lynn Harrell, were also off their form, adding to the sense of imbalance.

Accustomed to quick changes in podium styles and personalities, including different preferences in seating, the BSO played well under the circumstances. But there was a constant sense of flux, of rise and fall, as if the season were on unsteady ground. Then on the final day, the storm: the first cancellation of a BSO concert because of weather in the festival’s 75-year history.

Levine, whose series of health-related absences put an end to seven-year tenure as music director, was missed in the BSO and Tanglewood Music Center concerts he would have led (and the TMC classes he would have given). But he would also have brought greater consistency to a season that hop-scotched around among composers, periods and styles as well as conductors.

As managing director Mark Volpe observed in an end-of-season interview, "Whether there’s a music director or not, there are always concerts that are better than others." He cited such variables as weather conditions (of which nature provided extreme case) and scheduling considerations.

Yet, Volpe added, veteran conductors such as Dohnányi, Dutoit and Masur, who have worked with the BSO for decades, "think the orchestra is in the best shape it’s been in, possibly ever." That would be a testament to Levine’s orchestra-building skills.

In conversations with players, Volpe said, he found sadness that Levine had been forced resign yet relief that the "debilitating" uncertainty of his availability was past. With the bevy of new guest conductors expected during the Boston season, the players are "kind of excited about the future," he said.

Even without Levine as an opera champion, two full-length operas, both in concert form, lent luster to the season. Under Bramwell Tovey, the BSO gave a dazzling performance of "Porgy and Bess." The week before, the Philharmonia Baroque Orchestra, under Nicholas McGegan, visited with a sumptuous rendition of Handel’s "Orlando."

And if the season was uneven in the conducting department, it featured excellent piano soloists, both new and old. Among newcomers, Yuja Wang and Martin Helmchen made strong first impressions. Among regulars, Emanuel Ax and Jean-Yves Thibaudet were masterly in the music at hand.

As in previous Ozawa Hall surveys of individual composers’ solo or sonata output, Thibaudet’s two-night cycle of Ravel’s complete piano music was a season highlight. He topped it off with the two Ravel piano concertos with the BSO. Among other excellent soloists, violinist Nikolaj Znaider was outstanding in a BSO and recital debut.

As always, there were also memorable TMC events. Two that remain vivid in retrospect are the Stefan Asbury-led performance of Rachmaninoff’s "Symphonic Dances" with the TMC Orchestra and an imaginative evening of song built around three short operas by Darius Milhaud.

The BSO is clearly in a period of transition following the loss of its music director, but Volpe said there is no sense of urgency in the search for a successor.

The coming Boston season, he said, will be anchored by such longtime guest conductors as Dohnányi and Bernard Haitink, and a selection of new conductors will offer variety. They’ll also offer possible candidates for the music director vacancy, though the search process is guarded as secretly as the White House nuclear codes.

Next summer will bring Tanglewood’s 75th-anniversary celebration. Volpe promises special programming. Among other things, he said. without offering details, some of the original programming will be revisited.

While plans are incomplete, Volpe also hopes to repeat the past summer’s two-week pre-BSO season of popular attractions, which featured such perennials as James Taylor, Garrison Keillor and the Boston Pops along with a Popular Artists concert.

The programming was a success in terms of audiences and income for the BSO, and pleased area innkeepers and restaurateurs as well. A similar "shoulder season" post-BSO also is possible, Volpe said, but is it harder to staff because college students who provide much of the summer help have gone back to school. Meanwhile, the Labor Day weekend jazz festival begins tonight.

Despite losses stemming from the national economy, Volpe pronounced the BSO in good overall health financially, with Tanglewood attendance running five percent above last year’s before the final weekend’s washout. Money speaks, but so does the weather.


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オペラシティ:P.ゼルキン・ピアノ・リサイタル [音楽時評]

8月31日,オペラシティにPeter Serkin のピアノ・リサイタルを聴きに行ってきました.なんといっても,プログラムの魅力に惹かれたからです.彼は,サイトウキネン松本に来て,同じプロをAプロとして弾いてきたあとですから,その演奏のいっそうの充実が期待されたのです.

プログラムは,                                                                 武満 徹:     フォー・アウェイ
ベートーヴェン: ピアノ・ソナタ第31番 変イ長調op.110                                       
               ※※※※※※※
ベートーヴェン: ディアベッリの主題による33の変奏曲 ハ長調op.120
でした.

ピーター・ゼルキンは,1947年生まれといいますから,64歳になるのでしょうか.彼は,父親が有名なピアニスト,ルドルフ・ゼルキン,母親は有名なヴァイオリニスト,アドルフ・ブッシュの娘という恵まれた音楽一家に生まれ,10代で有名オーケストラと有名ホールで協演したり,リサイタルを開いたりしたあと,21歳からふらりと世界各地を4年ほど放浪してから,ピアニストに復帰し,音楽への情熱を溢れ出させたという豊かな個性を持った逸材です.

彼は16,7歳頃に,今夜のメインのディアベッリ変奏曲を学んだといいますから,ほぼ半世紀の付き合いということになるのでしょう.プログラムに彼の「ディアベリ変奏曲のこと」という1文が掲載されていましたから,それをご紹介しておきます.

「ベートーヴェンの『ディアベッリ変奏曲』は一生を通してこだわり続け、演奏し続けなくてはならない作品だと思っています。私が、J.S.バッハの『ゴルトベルク変奏曲』を学んだのは14歳の時でした。それから2、3年して『ディアベッリ変奏曲』を学びましたが、それ以来、私は常にこの2つの作品に立ち戻ってきます。
直訳すると《A.ディアベッリによるワルツの33の変容(注*ドイツ語では「変奏曲」ではなく、変形、変換を意味するドイツ語のVeränderungenが使われている)》となるこの曲は、最初のテーマ以外、彼自身がピアノのために自ら生み出した作品以外の何ものでもありません。この中でベートーヴェンはその完璧なまでの作曲の技を見せつけただけでなく、作品全体を陶酔するような即興性で被ってみせています。そして、今までの慣習的なものに対する、どこか生意気で、乱暴で、不遜な精神がこの作品にもみなぎっています。当時の伝統的な手法や慣習に囚われていたような音楽家からすれば、「それはありえない!」と言わせしめるようなところが、ベートーヴェンのどの作品にも必ず1つはあるのです。
この作品は冒険心にあふれ、ワイルドで、気狂いじみていて、近代的で、万華鏡のように変幻自在な作品です。そして何よりも楽しさあふれる作品なのです。まさに"変容・変換"であり、驚くべき変容が次から次へと起きていきます。あたかも自然に発生したかのように、即興で起きているかのように、これらの音楽は自らをどんどん昇華させていき、より深い表現の世界へと進んでいくのです。
『ディアベッリ変奏曲』を聞いていると、冒険心を満たしてくれるような体験と、豊かで深い内省的体験の両方を味わうことができます。心を集中して聴いて下さる聴衆の方々なら、変奏曲が1つ先に進む度に興味をそそられ、全体を覆う大きなアーチをもそこに見出されることでしょう。その変化を追い続ければ、この素晴らしい大作が短くさえ感じられることと思います。それどころか、あっという間に聴き終えたような感覚を味わっていただければ幸いです。」

ディアベッリ変奏曲はたいへんな難曲ですから,滅多にそれが弾かれることはないのですが,私は,数年以上前にポリーニが来日したときに,ベートーヴェンの後期の作品を弾いたのですが,その曲目解説のレクチャーコンサートにサントリーホール小ホールにいった時に,晩年の3大ソナタ,作品109~111も傑作だけれども,それより後の彼の変奏曲はもっと素晴らしいとレクチャーされて,そのポリーニの素晴らしい演奏でディアベッリを聴いたことがあります.

しかし,今夜のゼルキンのソナタ110も,ディアベッリもそれと勝るとも劣らぬ名演だったと思います.しみじみと心に染みる,滅多に聴けない高度な演奏だったと言い換えておきます.


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